Fortsätt till huvudinnehåll

Summering september

Avanza-portföljen stängde på +3,15% jämfört med Six30 Return Index som stängde på 5,1%.

Månadens utdelningar summerade upp till 1238 kr vilket inte är så mycket, men jämfört med samma period föregående år är det en ökning på 1025%! Orsaken till denna enormt stora procentuella ökning är bland annat att Castellum numera delar ut två ggr istället för en som tidigare samt att jag försökt bygga upp en portfölj som genererar kassaflöde varje månad över året. Känns alltid lika kul när det plingar till i mobilen efter att en utdelning mottagits!

 Nykomling i portföljen är Holmen som jag blev sugen på efter ett kort videoklipp där Simon Blecher talade gott om företaget. Bolaget har jag sneglat på tidigare men inte kommit för mig att köpa, men nu fick jag äntligen tummen ur! Känns skönt att få vara en indirekt skogsägare 😊

Månades inköp summeras till nedan aktier. Har avyttrat ABB som utgjorde en liten post och min tanke är att istället köpa ABB indirekt via Investor. Håller ner antalet värdepapper i portföljen samt att jag då får en rabatt på ABB-aktier istället för att köpa dem direkt på börsen.

Row Labels Sum of Antal Sum of Belopp
ABB Ltd -13 -2 529
Axfood 24 3 341
Castellum 19 2 370
Clas Ohlson B 7 1 078
GJF 19 2 653
HEMF 7 681
HOLM B 2 751
INVE A 3 1 163
Kinnevik B 10 2 623
KLOV PREF 5 1 559
PFE 3 806
SDIV 44 7 808
SHB B 4 469
Skanska B 5 937
SWED A 9 1 979
Trelleborg B 5 1 030
Grand Total 153 26 719

Med nuvarande direktavkastning kommer dessa aktier att dela ut 1421 kr till portföljen under nästa år, vilket motsvarar 5%! Bra mycket bättre än att låta pengarna ligga och damma på något bankkonto dock med lite högre risk. Men jag är långsiktig och tänker låta pengarna i portföljen ligga och växa till sig så kan leva med den risk som är kopplad till att lägga pengarna på börsen. 

Ser jag till årets utdelningar har målbilden varit att skrapa ihop 30 000 kr vid årets slut men detta kan jag bara glömma. Prognosen ser ut att landa på runt 28 000 (efter källskatt) men då Balder kommer lösa in sin pref under oktober och då precis innan ordinarie utdelning (grymt) så tappar jag 800 kr och kommer ännu längre från mitt mål för i år (suck).  





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Snabba cash från spekulation under september!

Sådär ja, då har vi passerat årets tredje kvartal i och med att september månad nyss tog slut. September innehöll en del härliga höstdagar som jag kunde njuta av till fullo då jag för tillfället är pappaledig. Även om jag som pappaledig har fullt upp på dagarna så finns tillfällen att vara lite aktiv på börsen. Ett sådant tillfälle var när jag gjorde en kort spekulering i noteringen av EQT.  Då intresset inför börsintroduktionen var stort passade jag på att teckna upp mig på 450 aktier med planen att sälja de aktier jag tilldelats kort efter att börsen öppnat på första handelsdagen.  Jag tilldelades 300 aktier och dessa sålde jag ca 13 minuter efter börsöppningen och belönades med en avkastning på ca 23% vilket motsvarar 4 600 kr . Snacka om bra timpenning på kort tid och till en begränsad risk! Under september passade jag på att möblera om lite smått i portföljen vilket innebar att Kinnevik och Starbucks fick lämna. Jag tror fortsatt på båda bolagen och kommer kans

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f