Fortsätt till huvudinnehåll

Summering oktober


Då kör vi. Index stängde på 2,1% och min Anvanzaportfölj orkade bara med att prestera 0,72%. Men vad gör det om hundra år som jag brukar säga. Mitt intresse är mer relaterat till kassaflödet och under oktober månad trillade en liten, men naggande god, slant. Närmare bestämt dryga 760 spänn efter att källskatten blivit avdragen.

Sett över året så är oktober månad för mig en av de sämsta utdelningsmånaderna så framöver får jag hitta fler bolag som delar ut i oktober för att få lite fler stålar in på kontot. Tips mottages tacksamt :)

Annars bjöd oktober på lite städning av portföljen, lessnade på Ratos och tog en liten förlust och investerade istället pengarna i stabila bolag. Balder löste in sin preff vilket gjorde att jag fick trycka på köpknappen ovanligt många gånger under en och samma månad. Lyckades inte riktigt att komma upp i samma YOC som med Balder (6%) för de bolag jag köpte men kommer å andra sidan att få glädjas åt utdelningstillväxt i framtiden. Mumma det oxå!

De aktier jag köpte för Balder och Ratos-pengarna framgår nedan.

Värdepapper/beskrivning Sum of Belopp
BALD PREF 53 900
Ratos B 11 928
Trelleborg B -406
HEMF -516
NIBE Industrier B -568
PFE -601
Industrivärden C -636
Skanska B -1 124
Axfood -1 280
Investor A -1 615
Handelsbanken B -1 712
KINV B -2 162
Holmen B -2 396
Castellum -2 731
Intrum -2 766
Realty Income Corp -3 236
W. P. Carey Inc -3 385
Ares Capital Corp -3 389
Global X SuperDividend ETF -3 448
Swedbank A -3 657
Bank of Nova Scotia -3 674
Raisio Oyj Vaihto-osake -3 755
ORK -5 557
Volati Pref -6 266
Inwido -6 653
Klövern pref -6 885
KONE Oyj -6 971
NorthWest Healthcare Properties REIT -7 486
Sampo Oyj A -8 714
Grand Total -25 761

Ser nu fram mot november som kickstartar med en extrautdelning från Orkla nu på fredag. Hela fem NOK som delas ut då Orkla tidigare i år sålde återstående del av Sapa till Hydro. Extrautdelningen kommer som ett brev på posten istället för den uteblivna utdelningen från Balder som löste in preffen precis före ordinarie utdelning (grr...)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Snabba cash från spekulation under september!

Sådär ja, då har vi passerat årets tredje kvartal i och med att september månad nyss tog slut. September innehöll en del härliga höstdagar som jag kunde njuta av till fullo då jag för tillfället är pappaledig. Även om jag som pappaledig har fullt upp på dagarna så finns tillfällen att vara lite aktiv på börsen. Ett sådant tillfälle var när jag gjorde en kort spekulering i noteringen av EQT.  Då intresset inför börsintroduktionen var stort passade jag på att teckna upp mig på 450 aktier med planen att sälja de aktier jag tilldelats kort efter att börsen öppnat på första handelsdagen.  Jag tilldelades 300 aktier och dessa sålde jag ca 13 minuter efter börsöppningen och belönades med en avkastning på ca 23% vilket motsvarar 4 600 kr . Snacka om bra timpenning på kort tid och till en begränsad risk! Under september passade jag på att möblera om lite smått i portföljen vilket innebar att Kinnevik och Starbucks fick lämna. Jag tror fortsatt på båda bolagen och kommer kans

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f